Jornades sobre ‘Materials i recursos editorials per a l’educació’ a la UB, resum i les nostres conclusions

EP4

Quins agents intervenen en l’elaboració de materials i recursos per a l’educació? Com reflecteixen els materials els canvis sociològics i les demandes socials? Quins són els avantatges i inconvenients de les plataformes digitals i els recursos TIC per a l’aprenentatge?

Per reflexionar sobre tot això i compartir experiències, editors de Text-La Galera vam assistir divendres 10 de maig a la Jornada “Materials i recursos editorials per a l’educació” organitzada per la facultat de formació del professorat de la UB, a l’edifici del teatre del campus Mundet.

Al voltant de les tres preguntes es van organitzar dues taules rodones simultànies, una d’infantil i una altra de primària i secundària. Paral·lelament es va muntar una exposició de materials d’algunes de les editorials que col·laboràvem en la jornada.

Aquí us deixem uns apunts de la taula rodona de primària i secundària:

jornades ensenyament

Quins agents intervenen en l’elaboració de materials i recursos per a l’educació?

– La feina i els materials que es publiquen estan molt condicionats pel currículum o temari que marquen el Departament d’Ensenyament i el Ministeri d’Educació

– El procés de creació de materials és un treball en equip, de molts professionals especialitzats: mestres, editors, il·lustradors, correctors, documentalistes, programadors, assessors…

-Els projectes editorials poden ser externs (de professors, mestres, etc) o interns (de l’equip editorial)

– Per a l’elaboració de materials hi ha dos condicionants bàsics: el temps (calendaris d’implantació de les lleis, període de producció, promoció…) i els recursos de què es disposa, tant personals com econòmics i materials

Com reflecteixen els materials els canvis sociològics i les demandes socials?

– Vam constatar que hi ha canvis a la societat i que aquesta demana nous materials adaptats a aquests canvis

– Les editorials observem i escoltem molt per detectar aquests canvis i les necessitats que se’n deriven. Som les orelles i els ulls que capten el pols social. Només cal comparar com eren els materials abans i com són ara: ben diferents!

– I els reflectim en dos àmbits: en els continguts i en els suports o materials: en els continguts, seleccionem la informació més actual, canviem les seqüències didàctiques, incorporem els nous valors i conceptes (multiculturalitat, idea més oberta de família, continguts transversals com la pau o la sostenibilitat…); en els suports, incorporem, a més del paper, tots els recursos multimèdia àudios, vídeos, activitats interactives, internet o xarxes socials, per exemple

-En resum, estalviem temps als mestres i professors i els oferim un servei de qualitat, modern i adaptat als canvis

Quins són els avantatges i inconvenients de les plataformes digitals i els recursos TIC per a l’aprenentatge?

-En el nostre àmbit, ens agrada més parlar de TAC (Tecnologies per a l’Aprenentatge i la Comunicació). Els alumnes fan servir sovint la tecnologia digital, però rarament per a aprendre. Més aviat la fan servir en el seu temps lliure, com a oci.

-Les TAC suposen un canvi metodològic: permeten automatitzar tasques, analitzar dades, personalitzar, variar els formats, motiven més els alumnes i permeten abordar els continguts de manera diferent…

-No podem confondre eines amb finalitats. Les eines digitals ens ajuden a aprendre, i no les hem de fer servir, sinó aprendre a treure’n partit per adquirir coneixement, transformar-lo i fer-lo nostre. I això és el que també es vol ensenyar als alumnes.

-Un capítol a part és la formació dels docents en aquest àmbit. No tothom és expert ni està obert a incorporar els canvis metodològics que suposa l’ús de les noves tecnologies a l’aula. Cal perdre la por al canvi.

Hi va haver bona assistència de públic, bàsicament estudiants futurs mestres, i molt d’interès en la taula rodona. Una bona ocasió per mantenir un contacte directe amb els mestres del futur!

A més de Text-La Galera,  hi van assistir les editorials Barcanova, Baula, Casals, Castellnou, Cruïlla-Dayton, Dinsic, Edebé, Eumo, Macmillan i Vicens Vives.

Aquesta entrada ha esta publicada en Actualitat. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s