La hidratació dels escolars

nutricio infantilPubliquem avui un article de la dietista, nutricionista i màster el salut pública Gemma Miranda, en el qual l’autora ens recorda que per millorar el rendiment escolar dels nens i dels adolescents és recomanable seguir una pauta d’alimentació saludable, rica en verdures, altres hortalisses i fruites.

Amb aquest article iniciem una col·laboració regular al nostre blog de persones vinculades a Nútrim (www.nutrimsalut.com), iniciativa que promou l’educació en salut que recomanem conèixer.

Per millorar el rendiment escolar dels nens i dels adolescents, es recomana seguir una pauta d’alimentació saludable, rica en verdures, altres hortalisses i fruites, que proveirà el 50% de les necessitats hídriques de l’organisme, i beure líquids al llarg del dia, preferentment aigua.

Les recomanacions d’alimentació saludable per a nens i adolescents comprenen el consum diari de 4 a 6 racions de farinacis (pa o cereals per esmorzar, entrepà a mitjan matí i per berenar i pasta o arròs o patata per dinar i/o sopar), de 3 a 4 racions de làctics com, per exemple, llet (1 got), iogurt (1 unitat) i formatge (1-2 trossos), de 2 a 3 peces de fruita, d’1 a 2 racions de verdures (1 primer plat i 1 acompanyament del segon plat per dinar i/o sopar), 2 racions moderades de peix, pollastre, ous, carn… (1 tros per dinar i un altre per sopar), ús de l’oli d’oliva com a principal greix d’addició, consum moderat d’embotit i consum molt ocasional de brioixeria, begudes ensucrades, sucs envasats i altres dolços. Aquestes pautes generals estan dissenyades pels experts en nutrició comunitària com un marc de referència; marc que permet ajudar a les famílies a planificar l’alimentació dels seus fills i de tota la família. Cal tenir en compte, però, que els aliments han de provenir d’horts, conreus i granges que tinguin cura de la qualitat de les plantes i els animals que ens proveiran.

Tot i que les famílies són les responsables principals de l’alimentació dels seus fills i filles, a l’escola el professorat ha d’estar especialment atent al fet que aquests beguin aigua al llarg del dia, sobretot a l’estiu.

Particularment, el professor d’educació física hauria de ser especialment acurat de recordar als seus alumnes el consum d’aigua tant a l’inici com al final de la classe. En general, l’escola hauria de disposar de lliure accés de punts d’aigua a tots els escolars, tant entre classe i classe, com a l’hora de l’esbarjo i en el menjador. Aquestes recomanacions senzilles i fàcils de seguir evitaran el risc de deshidratació i de disminució de les capacitats cognitives, la qual cosa contribuirà a un millor rendiment escolar.

En general…

El cos humà està format per un 60% d’aigua. Una part de l’aigua la perdem per orina, excrements, respiració i suor i cal anar-la reposant ingerint-ne amb els aliments i les begudes. Les pèrdues varien considerablement segons l’activitat de la persona i la temperatura ambiental; així, en moments d’elevada activitat física i a l’estiu, s’ha d’estar especialment alerta a reposar aquestes pèrdues per mantenir un bon estat de salut.

Les poblacions més vulnerables al desequilibri entre les pèrdues i la ingesta de líquids, és a dir, al risc de sofrir deshidratació, són la gent gran i els nens. Els primers, a causa de la disminució de la sensació de set, i els últims, per la limitació de reconèixer la sensació o la inconsciència de la importància de beure.

 Els símptomes de deshidratació són la baixada de la tensió arterial, confusió mental, mal de cap i irritabilitat, i en el cas dels nens tot això afecta negativament el seu rendiment escolar.

A l’estiu, aquesta situació s’accentua considerablement i les capacitats intel•lectuals es poden veure reduïdes a la meitat. Segons el Consell d’Alimentació i Nutrició de l’Institut de Medicina Nord-americà, els nens a l’escola solen tenir pèrdues considerables d’aigua a causa de la sudoració elevada per l’activitat física (pati, gimnàstica…) que pot anar entre el litre –en els nens i les nenes menors de 10 anys–, i els tres litres d’aigua –en els adolescents–, que caldrà reposar diàriament.

Autora: Gemma Miranda (Dietista Nutricionista. Màster en Salut Pública)

Aquesta entrada s'ha publicat en Recomanacions i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s