La participació de Text-La Galera a l’ITWorldEdu del 2014

1920201_514918275295554_1210621536_n

Imatge cedida per Cristina Casanova, companya del Clúster Edutech.


Durant l’última edició de l’
ITWorldEdu, que es va celebrar els passats 20 i 21 de febrer a Barcelona, vam tenir l’oportunitat de presentar un cas d’èxit: l’ús dels nostres llibres digitals amb una plataforma Moodle, i la potència d’ús del mòdul qualificador de continguts remots, que es va desenvolupar per al Moodle des de Text-La Galera. Va fer la presentació el cap d’estudis de l’Institut Pau Claris de Barcelona, Pep Mòdol, a qui agraïm moltíssim que acceptés fer-ho, i a qui felicitem per la claredat i l’interès de la seva exposició.

S’ha de dir que no vam presentar un projecte trencador, i que la nostra presentació no va ser la més innovadora de la jornada. El que preteníem era mostrar un exemple de perfeccionament i d’excel·lència en l’ús de les tecnologies a l’aula. Cal innovar, i des de Text-La Galera mirem de fer-ho cada dia, però cal també perfeccionar i consolidar cada pas, portar-lo a l’excel·lència. Per poder fer un pas endavant cal haver assentat i consolidat el pas anterior.

En aquest sentit, des que va aparèixer el projecte.eso, la nostra col·lecció de llibres digitals per a l’ESO, hem tingut l’obsessió de millorar-lo, tant el projecte en si (els continguts) com la seva integració i interoperabilitat amb els diferents EVA o plataformes. És oportú de dir que precisament una de les conclusions de l’edició anterior de l’ITWorldEdu era que calia millorar la interoperabilitat entre continguts i plataformes.

Després de treballar-hi a fons durant dos anys, hem aconseguit que l’experiència de treballar amb els nostres llibres sigui altament satisfactòria des de qualsevol de les plataformes (Clickedu, Eleven, Weeras, etc., i tots els Moodle) i la traçabilitat de la feina dels alumnes sigui completa i fàcilment consultable des de qualsevol d’aquests EVA. Com que vam veure que la manera com es recollien els resultats de les activitats que feien els alumnes en el Moodle no era gens amable ni pràctica, vam desenvolupar, d’acord amb el Departament d’Ensenyament i treballant conjuntament amb els seus tècnics, un mòdul qualificador que resolia aquest problema: el qualificador de continguts remots.

La presentació, doncs, va consistir a explicar com l’ús dels llibres digitals de Text-La Galera conjuntament amb el qualificador, tots dos integrats en el Moodle Àgora, constitueixen un conjunt d’eines molt potents i sobretot molt versàtils i modulables que permeten atendre una gran diversitat de necessitats, tant dels alumnes com dels professors i professores.

El cas de l’institut Pau Claris era molt adequat per il·lustrar aquesta versatilitat, perquè a la varietat del professorat i del seu domini més o menys avançat de les eines digitals se suma una immensa varietat d’alumnes. Només tres dades:

            -Més del 80% de l’alumnat del centre és immigrant

            -Tenen 30 nacionalitats diferents

            -El 40% de l’alumnat porta menys de dos anys a Catalunya

La manera que va dissenyar la direcció del centre per poder atendre amb èxit aquesta varietat d’alumnes es va basar en l’ús intensiu de les tecnologies de l’aprenentatge i la comunicació (les TAC): es van acollir al programa 1×1 i van digitalizar el 100% de les aules del centre. Així, cada professor, d’acord amb el seu major o menor ús i domini de les TAC, dissenya un itinerari de treball per a cada alumne, o s’acull al proposat per l’editorial, i sap que pot disposar del qualificador, una eina d’ús molt senzill i intuïtiu, que permet filtrar per fer consultes (per grups d’alumnes, per unitats, per activitat, per data, per estat…) i que permet a més exportar les dades en CSV.

Creiem que la presentació va resultar interessant per a l’auditori, i així ens ho van fer saber unes quantes persones que se’ns van dirigir al final de l’acte.

Més enllà de l’interès dels diferents projectes i experiències presentats, esdeveniments com l’ITWorldEdu ens semblen altament interessants com a punt de trobada dels diferents sectors interessats en la promoció de les tecnologies en l’educació. Enguany, estem particularment orgullosos d’haver format part del comitè organitzador a través del Clúster Edutech, que es va presentar formalment durant aquesta edició del congrés, i que precisament va néixer de les relacions que es van establir entre diferents empreses en les edicions anteriors.

Xavier Carrasco, director editorial de Text-La Galera.

Aquesta entrada s'ha publicat en TIC i etiquetada amb , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una resposta a La participació de Text-La Galera a l’ITWorldEdu del 2014

  1. Retroenllaç: Resum de les jornades a què hem assistit (sobre la LOMCE, competències bàsiques i digitals, i tecnologia mòbil a l’escola) | Bloc de Text-La Galera

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s