Resum dels actes a què hem assistit recentment (sobre la LOMCE, competències bàsiques i digitals, i tecnologia mòbil a l’escola)

2014-02-20 10.39.30

Les darreres setmanes han estat intenses quant a assistència a congressos, jornades i conferències. A l’equip de Text-La Galera ens agrada estar al dia de les novetats educatives i seguir les iniciatives i les informacions que són actualitat. Aquí us deixem uns microresums dels darrers actes en els quals hem participat o assistit:

1) Les tecnologies mòbils a l’escola
Organitzat per ITWorldEdu.cat (20 i 21 de febrer a l’Auditori Imagina Mediapro de Barcelona)

La sisena edició de l’ITworldEdu va abordar l’impacte i l’avenç dels dispositius mòbils en l’educació. Des de les conferències i taules rodones es van abordar els canvis que suposa treballar amb dispositius mòbils (tauletes i telèfons) a l’aula. Què aporta aquest treball? Quin futur té? Quines possibilitats?

A més, també va ser un punt de trobada, de referència i integració entre el sector tecnològic i l’àmbit educatiu. En aquest sentit, s’hi van presentar, d’una banda, experiències d’startups i empreses relacionades amb l’edudació i, d’altra banda, experiències d’innovació tecnopedagògica a l’escola. En aquest segon bloc, Josep M. de l’IES Pau Claris i Xavier C., de Text-La Galera van explicar l’ús que fan en moodle del nostre Projecte.eso.

Nosaltres vam fer aquesta presentació, no us la perdeu!

El congrés va explicitar també la consolidació del clúster Edutech, del qual formem part, i es va cloure amb la conferència plenària per reflexionar sobre educació i tecnologia a càrrec de Ferran Ruiz, president del Consell Escolar de Catalunya. Hem treballat (i seguim fent-ho) perquè els nostres continguts digitals siguin integrables en qualsevol EVA i accessibles des de qualsevol dispositiu mòbil, entenent que el procés engegat ja no s’aturarà i tecnologia i educació cada cop més aniran de la mà.

2) Jornada: LOMCE, què ens cal saber?

Organitzada per la Fundació de les Escoles Cristianes de Catalunya (27 de febrer)

Tampoc no hi vam faltar: tenim moltes escoles que fan servir els nostres materials i ens agrada estar al dia de com veuen els canvis legislatius. La sessió, distribuïda en diferents parts, va estar a càrrec de Carles Armengol (Secretari general adjunt FECC), Julio Andreu (Consultor del departament pedagògic de la FECC) i Miquel Mateo (responsable de l’assessoria jurídica de la FECC).

Es van repassar les característiques bàsiques de la LOMCE, tot i la incertesa que en suposa l’aplicació a Catalunya, i el calendari d’aplicació de les diferents etapes educatives: Primària, ESO, Formació professional i Batxillerat.

De cara al curs 2014-2015 el que sí és clar és que la Llei ja està en vigor i entren en reforma 1r, 3r i 5è de primària. El Departament d’Ensenyament s’ha de pronunciar respecte a les modificacions, canvis o com complementa els currículums del Ministeri. En aquest punt, seguim a l’espera. D’altra banda, també es van comentar aspectes relacionats amb la Formació Professional i el Batxillerat i d’altres com les revàlides, el tractament de les TIC, el règim lingüístic, els concerts, els Consells escolars o el govern dels centres.

Una jornada informativa amb molt contingut interessant per començar a conèixer una mica més els canvis que es preveuen a curt termini…
Trobareu més informació aquí.

3) Competències bàsiques de l’àmbit digital, Identificació i desplegament
Organitzat pel Departament d’Ensenyament (5 de març al Col·legi Oficial de Doctors i llicenciats en Filosofia i Lletres i en Ciències de Catalunya).

Conxita Mayós i Montserrat Quiñones, del Departament d’Ensenyament, van exposar i explicar el plantejament del desplegament de les competències bàsiques de l’àmbit digital que el Departament d’Ensenyament va publicar el novembre passat.

Bàsicament l’exposició va consistir a exposar els motius pels quals el Departament ha fet el desplegament seguint el treball iniciat amb dos documents anteriors (el desplegament de la Competència matemàtica i el de la Competència lingüística), i a explicar les diferents parts i l’enfocament que s’havia donat al document. Queda clar: els alumnes han d’aprendre de la tecnologia, sobre la tecnologia i amb la tecnologia.

Les línies marcades en el treball presentat estan pensades per a 6è de primària i 4t d’ESO, fet que implica un desplegament al llarg de tot l’ensenyament bàsic. Podeu descarregar-vos la documentació aquí.

4) Presentació de l’aplicatiu per a la integració de les competències bàsiques en el currículum
Organitzada per ANELE (12 de març, seu d’ANELE a Madrid)

Durant aquesta jornada, adreçada als responsables editorials, l’Inspector d’educació d’Andalusia, Rafael Mesa, va exposar la filosofia i l’ús de l’aplicació informàtica d’integració curricular de les competències bàsiques. Es tracta d’una aplicació en la qual la Conselleria d’Educació d’Andalusia treballava feia temps, juntament amb altres comunitats i centres educatius i que va publicar el Ministeri a finals del 2013. Es va presentar com un model per a les diferents administracions.

El projecte posa en relació els elements del currículum, així, els professors poden seleccionar quins criteris d’avaluació volen treballar en una unitat i, a partir dels criteris, el programa els marca els continguts amb els quals donar resposta a aquests criteris i els construeix una unitat didàctica integrada. El desplegament que s’ha fet està basat en la LOE. En la reunió no es va poder concretar què passarà a partir del moment que canviïn els currículums amb la LOMCE.

Aquesta aplicació (carpeta V) es pot descarregar des de la pàgina web d’ANELE.

Aquesta entrada s'ha publicat en TIC i etiquetada amb , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s