La hidratació dels escolars

nútrimEl cos humà està format per un 60% d’aigua com a mínim. Una part de l’aigua la perdem amb l’orina, els excrements, la respiració i la suor i cal anar-la reposant ingerint-ne amb els aliments i les begudes. Les pèrdues varien considerablement segons l’activitat de la persona i la temperatura ambiental; així, en moments d’elevada activitat física i a l’estiu, s’ha d’estar especialment alerta a reposar aquestes pèrdues per mantenir un bon estat de salut.

Les poblacions més vulnerables al desequilibri entre les pèrdues i la ingesta de líquids, és a dir, al risc de sofrir deshidratació, són la gent gran i els nens. Els primers, a causa de la disminució de la sensació de set, i els últims, per la limitació de reconèixer la sensació o la inconsciència de la importància de beure.

Els símptomes de deshidratació són la baixada de la tensió arterial, la confusió mental, el mal de cap i la irritabilitat, i en el cas dels nens tot això afecta negativament el seu rendiment escolar. Ara que encara no s’ha acabat l’estiu i encara podem patir dies de molta calor, aquesta situació es pot accentuar considerablement i les capacitats intel·lectuals es poden veure reduïdes a la meitat. Segons el Consell d’Alimentació i Nutrició de l’Institut de Medicina Nord-americà, els nens a l’escola solen tenir pèrdues considerables d’aigua a causa de la sudoració elevada per l’activitat física (pati, gimnàstica…) que pot anar entre el litre –en els nens i les nenes menors de 10 anys–, i els tres litres d’aigua –en els adolescents–, que caldrà reposar diàriament.

Per a evitar aquesta situació i millorar el rendiment escolar dels nens i dels adolescents, es recomana seguir una pauta d’alimentació saludable, rica en verdures, altres hortalisses i fruites, que proveirà el 50% de les necessitats hídriques de l’organisme, i beure líquids al llarg del dia, preferentment aigua.

Tot i que les famílies són les responsables principals de l’alimentació dels seus fills i filles, a l’escola el professorat ha d’estar especialment atent al fet que aquests beguin aigua al llarg del dia, sobretot a l’estiu. Particularment, el professor d’educació física hauria de ser especialment acurat de recordar als seus alumnes el consum d’aigua tant a l’inici com al final de la classe. En general, l’escola hauria de disposar de lliure accés de punts d’aigua a tots els escolars, tant entre classe i classe, com a l’hora de l’esbarjo i en el menjador. Aquestes recomanacions senzilles i fàcils de seguir evitaran el risc de deshidratació i de disminució de les capacitats cognitives, la qual cosa contribuirà a un millor rendiment escolar.

Bon inici de curs!

Gemma Miranda

Dietista Nutricionista

Màster en Salut Pública

Aquesta entrada s'ha publicat en Nutrim i etiquetada amb , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s