Anna Palencia, tutora de P4: “Cada curs és diferent i el primer dia d’escola, també!”

Anna PalenciaAnna Palencia, tutora de P4 de l’escola Santa Isabel

S’acosta el primer dia d’escola i tots anem a corre-cuita per deixar-ho tot enllestit. Les aules d’infantil s’omplen de joguines, de material escolar i d’il·lusions per a poder encarar aquest nou curs de la millor manera possible! Fa 6 anys que estic treballant com a mestra a Infantil i he tingut la sort de poder viatjar per tots els cursos d’aquesta bonica etapa. No puc negar, però, que cada curs és diferent i, per tant, el primer dia d’escola també. Em centraré a explicar què faig actualment a  P-4 però, inevitablement,  sorgiran idees que he fet en altres cursos.

M’agrada rebre els meus nens i les meves nenes amb un gran somriure i un petó, i durant tota l’entrada els dono un gran ventall de possibilitats per fer: jugar, fer construccions, trencaclosques o bé xerrar amb els seus companys i companyes. Com a primer dia d’escola, no m’agrada imposar el lloc on han de seure, per això trobo interessant proposar diversos espais a l’aula on es poden sentir còmodes; assemblea, coixins a terra, zona de joc simbòlic i altres espais que ells i elles investiguin. De fet, serà la seva aula durant un any escolar; cal que se la facin seva des d’un primer moment.

Quan ja hi som tots, ens reunim a l’assemblea: és el moment de saludar-nos i d’explicar-nos què hem fet durant aquests mesos d’estiu. El més freqüent és que tots es coneguin del curs passat, però, tot i així, m’agrada fer un petit joc de “coneixença” amb una pilota, o qualsevol altre element de l’aula, tot passant-la i dient el nom del company i companya i afegint-hi una salutació especial. Si veig que els fa vergonya, els ajudo donant algun exemple i, evidentment, em presento jo mateixa com la seva mestra, que els acompanyarà durant aquest nou curs escolar. En el cas de cursos que no es coneguin, hi afegeixo altres elements perquè comencin a familiaritzar-se entre ells, com ara preferències, aficions…; i, sens dubte, ens expliquem què hem fet durant l’estiu.

Una altra cosa que no hi pot faltar és donar-los l’oportunitat de decorar l’aula al seu gust i estil. No negaré que la improvisació acostuma a estar present a les meves classes, però possibles decoracions serien un mural on es dibuixin o on representin el seu estiu, un mural de pintura abstracta, o bé altres creacions inventades per ells (que sempre són les millors!). Recordo que l’any passat vam decidir decorar les parets de l’aula amb manetes de colors i ens vam engrescar tant que de les mans vam passar a pintar-nos els peus i al cap d’una estona tots estàvem plens de pintura, i l’aula es va omplir de rialles i de diferents colors – Que n´és de divertit experimentar!

Les activitats a l’aire lliure també són una bona opció com a primer dia d’escola (i per altres dies!), i no només perquè s’ho passen d’allò més bé sinó perquè existeixen gran quantitat de jocs per a treballar la cooperació i cohesió de grup al mateix temps que es desfoguen i fan una bona estona d’esport.

El dia passa volant, però encara ens queden setmanes d’adaptació que aprofito per a conèixer-nos mútuament i anar creant junts la nostra aula: les normes, hàbits, rutines… De ben segur que serà un curs extraordinari i ple d’experiències!

Aquesta entrada ha esta publicada en Entrevista. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s