La notícia de la setmana: Màgia!

Màgia!

El dia 5 de març es va fer la cloenda del Festival Internacional de Màgia – XVII Memorial Li Chang a Badalona. Durant tot el mes de febrer Badalona va tornar a ser la seu d’aquest prestigiós festival de màgia. Els teatres Principal, Zorrilla i Blas Infante van ser els escenaris que van acollir tot tipus d’espectacles: màgia amb humor, de petit format, espectacular, etc.

filetI el MAG FEST Barcelona?

Ara toca el torn a un altre festival de màgia internacional: El MAG FEST Barcelona, que va començar el 7 d’abril i acabarà el diumenge 7 de maig. I si ens sumem a la festa de la màgia i aprenem un truc?

Si ets profe de mates...

Et proposem una activitat de màgia per parlar de nombres racionals:

1. Tria un alumne del grup i posa-li una corona al cap. La corona ha de tenir escrites les xifres 1 4 2 8 5 7 en el seu interior, i s’ha de procurar que no es vegin.

2. Reparteix les cartes d’una baralla entre els alumnes. Has d’aconseguir que les cartes que els surtin siguin aquestes: as, 4, 2, 8, 5 i 7. A mesura que cada alumne “canti” el número que li ha tocat (1, 4, 2, 8, 5 o 7), cal anar escrivint-los a la pissarra. Per aconseguir que surtin aquests números pots ajudar-te de mètodes per fer falses mescles de cartes.

3. A continuació, crida un voluntari i fes que llanci un dau.

4. Tot seguit, demana que faci la multiplicació del resultat del dau pel nombre que ha sortit a les cartes. Cal fer-ho a la pissarra, a la vista de tothom.

5. Finalment agafa la corona del primer voluntari i talla-la de tal manera que quan es desplegui el número coincideixi amb el nombre producte de la multiplicació feta a la pissarra (si has fet bé tots els passos, els nombres coincidiran).


NOTA PEL PROFESSOR: Aquest truc de màgia està basat en les propietats dels anomenats nombres cíclics. Els nombres cíclics són aquells nombres que tenen un període amb un nombre de xifres una unitat inferior al valor del numerador de la fracció que els genera. En aquest cas estem treballant amb el nombre cíclic 1/7 = 0,142857… (nombre amb un període de 6 xifres i denominador 7).
Quan multipliquem el nombre 142857 per valors enters inferiors a 7 els resultats són sempre una permutació de les seves xifres:
1 4 2 8 5 7 · 1 = 1 4 2 8 5 7
1 4 2 8 5 7 · 2 = 2 8 5 7 1 4
1 4 2 8 5 7 · 3 = 4 2 8 5 7 1
1 4 2 8 5 7 · 4 = 5 7 1 4 2 8
1 4 2 8 5 7 · 5 = 7 1 4 2 8 5
1 4 2 8 5 7 · 6 = 8 5 7 1 4 2
Com que la corona té escrites les xifres 1 4 2 8 5 7 en el seu interior, segons per on la tallem aconseguirem els resultats de les diferents multiplicacions.

Si ets profe de llengües...

Et proposem una activitat per treballar el llenguatge audiovisual. Saps què és un vídeo tutorial?

Anem a crear vídeos tutorials curts de trucs de màgia!

1. Distribuïu-vos per parelles i busqueu un truc de màgia senzill. En podeu trobar molts per la xarxa o aprofiteu si teniu algun joc de màgia.

Mireu, per exemple:

video2   video 1

2. Practiqueu el truc fins que us surti molt bé; per a això, prepareu bé el material i penseu com el presenteu al públic (heu d’explicar-lo oralment mentre el feu). Us podeu fer un petit guió escrit.

3. Amb el mòbil o una càmera de vídeo, graveu el truc mentre l’aneu explicant. Podeu fer una segona part del vídeo que sigui el “tutorial” que expliqui quin és el truc, com en les mostres que us hem proporcionat. D’aquesta segona part, també us en podeu fer un breu text com a guió o pauta.

4. Passeu els vídeos a classe i voteu el que us hagi sorprès més.


Si ets profe de socials...

Et proposem una activitat perquè analitzeu què es considera màgic:

1. Comenteu aquesta frase d’Arthur C. Clarke:

Tota tecnologia suficientment avançada és indistingible de la màgia.

2. Imagineu que sortiu a fer footing amb el vostre telèfon mòbil i una targeta de crèdit. Per un accident espai-temps apareixeu a l’edat mitjana…

  • Com explicaries què fa el mòbil? Com podries fer entendre quina font d’energia el fa funcionar?
  • Si poguessis fer una trucada, pensarien que és una mena d’art o màgia?
  • Reconeixerien les xifres de la calculadora del mòbil? Què en pensarien, de poder fer càlculs molt llargs a l’instant?
  • Creus que algú t’acceptaria la targeta de crèdit com a diners? Penses que reconeixerien el material amb què està fabricada?

3. Intenteu posar data a les èpoques en què van sorgir les tecnologies de l’apartat anterior.


 

Aquesta entrada ha esta publicada en La Notícia de la Setmana. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s