Com parlar a classe del que va passar a Catalunya diumenge 1 d’octubre de 2017?

la-noticia-17-09-41- O

Des de Text-La Galera condemnem la violència provocada per policies i guàrdies civils desplaçats a Catalunya amb motiu de la celebració del referèndum d’autodeterminació, i felicitem les persones que, des de les escoles, van actuar amb dignitat i pacíficament en defensa de la democràcia.

filetQuè ha passat?

Ahir, dia 1 d’octubre, es va celebrar el referèndum sobre l’autodeterminació de Catalunya. Més de dos milions de persones van poder votar i un 90% ho va fer a favor de la independència. L’equip d’observadors internacionals van validar el referèndum. Malauradament, més de 800 persones van resultar ferides a causa de les càrregues de la policia nacional espanyola i la guàrdia civil, que tenien ordres del govern espanyol d’impedir el referèndum perquè considerava que la votació era il·legal. Uns 400 centres electorals no van poder obrir o van ser assaltats per aquests cossos de seguretat per incautar-ne les urnes.

Després d’aquests fets, estem llegint a la premsa multitud d’opinions diferents, sovint condicionades per la línia política del mitjà o per la ideologia de l’autor. De vegades, aquestes opinions sembla que descriguin fets molt diferents. Sereu capaços de fer-ho millor vosaltres?

si-ets-tutorEt proposem una activitat per descriure una situació amb objectivitat:

1. Expliqueu en una redacció breu (màxim un full per una cara) el que ha succeït aquest diumenge passat. El repte és fer-ho sent al més objectiu possible.

2. Una vegada l’acabeu, intercanvieu-vos la redacció els uns amb els altres i llegiu la que ha escrit el company que us ha tocat.

3. Analitzeu els fets que s’expliquen en el text de la vostra companya o el vostre company i responeu les preguntes següents:

  • Quins fets són rellevants? Quins no ho són?
  • Quin criteri has fet servir per classificar aquests dos tipus de fets?
  • La tria dels fets que s’expliquen ha tingut en compte tots els punts de vista sobre el que ha passat? O només s’han triat fets que afavoreixen una única tendència?

4. Analitzeu si el text conté només l’exposició de fets o inclou també opinions i responeu:

  • Creieu que és lícit expressar opinions en un text?
  • Pot ser objectiu un text que conté opinions? Com s’hauria de fer?
  • En el cas del text que analitzeu, hi ha opinions personals de l’autor? Si n’hi ha, estan argumentades?
  • Creus que l’autor ha confós les seves opinions amb veritats indiscutibles?

5. Acabeu l’activitat amb un debat a partir d’aquestes preguntes:

  • En vista de tot el treball que heu fet, creieu que és senzill descriure de manera objectiva una situació complexa? Quines dificultats heu trobat?

Save

Save

Save

Aquesta entrada ha esta publicada en TIC. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

17 respostes a Com parlar a classe del que va passar a Catalunya diumenge 1 d’octubre de 2017?

  1. Anna Btres ha dit:

    Bona tarda, som mestres de l’Escola Serralavella de Terrassa i ens ha semblat molt interessant la proposta que feu de com treballar a l’aula la situació política i social. Des de l’escola plantegem els Cafès pedagògics amb les famílies i ens agradaria saber si feu algun tipus de xerrades a les escoles ja que ens aniria molt bé que algun expert exterior al centre ens ajudés a parlar amb mestres i famílies de com enfocar aquest tema amb els nens i nenes.

    Moltes gràcies

  2. Xavier Carrasco ha dit:

    Bona tarda, moltes gràcies pel vostre comentari.
    Envieu-nos sisplau un correu a l’adreça Comunicacio@grec.cat i ens posarem en contacte amb vosaltres per posar-nos d’acord. Serà un plaer ajudar-vos en aquest tema que plantegeu.
    Salutacions.

  3. Gracia ha dit:

    Posiblemente no sirva de nada e incluso me tachéis de fascista y algo más que no quiero poner, pero el texto de partida no se ciñe a la verdad y está totalmente manipulado. Primero ese seudo referendum no era legal , eso ya lo sabéis. Si realmente queréis que los alumnos reflexionen libremente, sin prejuicios ni manipulaciones que discutan en que se basa la democracia, que la sustenta. La democracia es votar cuando toque votar. Un país basado en la mentira, en el desprecio de la ley, incluso de las propias , qué futuro le espera?. He visto mucho odio durante estos días hacia todo el que piensa diferente. La pluralidad enriquece, la uniformidad empobrece.

    • textlagalera ha dit:

      Moltes gràcies pel seu comentari. Respectem la seva opinió i ens sembla molt bé que ens l’hagi volgut expressar. Aquest espai és obert a totes les opinions si s’expressen amb correcció, com és el seu cas. Estem d’acord en el fet que la pluralitat és enriquidora i necessària, perquè plural és la societat del nostre país, i en aquest país hi cap tothom.
      Rebi una salutació cordial.

  4. Joan Estruch ha dit:

    Bon dia,
    Em solidaritzo amb les paraules d’en Gracia. És una llàstima que una iniciativa interessant i constructiva estigui encapçalada per un text manipulador, partidista i sense cap objectivitat (estranya que la demaneu després).
    Comdemno totes formes de violència i agressions com les vistes el diumenge, però també sento vergonya per la violència verbal, els escratxes, la intolerància, i les transgressions a les normes (i lleis) de convivència pacífica com les que hem tingut a Catalunya durant tant de temps.
    Sento molta pena que el text introductori inciti al debat de només una part, que digui mentides i inexactituds (L’equip d’observadors internacionals van validar el referèndum???) i que serveixi sutilment per divulgar el pensament únic dels nostres alumnes.
    Bona inciativa, en resum….però mal plantejada!
    Us convido a ser valents i ser objectius …..de debò!!! Crec que seria el millor servei que pogueu fer als nens i nenes catalans per estimar Catalunya!

    • Xavier Carrasco ha dit:

      Gràcies també per explicar-nos el seu punt de vista. Li contesto com a director editorial de Text-La Galera, responsable per tant dels continguts del nostre bloc.
      Sabíem que aquest tema podria provocar polèmica perquè és una qüestió molt sensible que ens afecta directament a tots, i aquests dies a més tots tenim l’emotivitat a flor de pell. També sabíem que era molt difícil fer un discurs perfectament neutre, encara que és la nostra intenció (excepte amb l’ús de la violència, en això sí que prenem partit). Però no podíem deixar de parlar-ne. Si aquesta setmana haguéssim parlat de la temporada dels bolets (sense segones intencions), o de la tardor i les tempestes (ídem), per posar dos exemples, em sembla que no hauríem fet cap favor a ningú i potser fins i tot hauríem fet el ridícul
      Hem volgut ser valents i hem volgut ser objectius, segurament és impossible fer-ho al gust de tothom. Li agraïm molt sincerament el comentari i prenem nota dels seus suggeriments.
      Una salutació cordial.

  5. Joaquín ha dit:

    Completament d’acord amb les paraules d’En Gracia. El text és manipulador, i és molt dolorós que des d’una editorial educativa es valori un fet amb el què no estava d’acord la majoria del país català. Hi ha gent feliç amb el que va passar el diumenge però som molts catalans que estem molt tristos pel que considerem un referèndum il·legal no acordat per tot el parlament. També estic en contra de qualsevol tipus de violència i la falta d’acord i diàleg que hi ha en aquests temps. Crec que els professors no podrem ajudar als alumnes en aquest tema que és absolútament personal i subjectiu i es millor que ho parlin a casa, és època d’escoltar-se en família. Si finalment passo algún video per parlar del dolent que és la violència, potser faré servir aquest.

    • Xavier Carrasco ha dit:

      Gràcies també pel seu comentari. No comparteixo el seu punt de vista, però el respecto absolutament. El remeto a la meva resposta al comentari anterior, on explico una mica la nostra intenció en publicar aquesta notícia.
      És molt lliure de parlar o no del tema amb els seus alumnes, no cal dir-ho, i de passar-los el que li sembli convenient. En tot cas, nosaltres no proposàvem pas passar cap vídeo als alumnes.
      Gràcies de nou, rebi una salutació cordial.

  6. Pilar ha dit:

    Les persones que han escrit els comentaris anteriors refereixen que el text que heu proposat és manipulador, però no indiquen on és la manipulació. Per mi, el que hi faltaria en el text és que l’estat espanyol considerava que el referèndum era il.legal i pretenia no fer-lo. No sé si es refereixen a aquest punt.
    Entenc que és molt difícil ser objectius , però penso que els seu text s’hi acosta força. Vegin, al respecte, el text de BBC News, publicat el 2 d’octubre : Catalan referendum: “Catalonia has won right to statehood”.( http://www.bbc.com/news/world-europe-41463719)
    Des de les escoles hem de treballar per l’objectivitat en exposar els fets i pel respecte a totes les opinions , oferint arguments i ajudant els alumnes a desenvolupar la seva capacitat crítica i a debatre i treure les seves pròpies conclusions.

  7. Pilar G. ha dit:

    Pilar, no sé on veus l’objectivitat del text. M’adhereixo al que diu el Joaquín. I aquí teniu com s’està vivint al centres. Als instituts és respira tensió, hi ha professorat molt angoixat. En general ens esforcem per no transmetreu als alumnes. La majoria creu que és millor limitar-se a qüestions acadèmiques i no entrar en reflexions sobre el moment actual, idea que comparteixo. Sempre he cregut que era bo pels alumnes donar-los la meva visió de certs temes relacionats amb la meva assignatura, la biologia, crec que cal tractar-los des del vessant humanístic, expressant i respectant tot tipus d’opinions. Però el moment actual és massa delicat, els enfrontament poden saltar en qualsevol moment, i nosaltres els adults, ens hem d’esforçar per transmetre’ls pau i racionalitat, i crec que ara tots estem massa angoixats i dominats per sentimentalismes per poder abordar objectivament el tema amb el nostre alumnat.
    Condemno tot tipus de violència, i aquest dies he passat i passo por, he tingut i tinc por d’uns i dels altres.

    • textlagalera ha dit:

      Efectivament, són dies complicats per tothom, i entenem que és difícil saber com tractar el tema, i fins i tot si s’ha de tractar o no en l’àmbit de l’escola o l’institut. El paper del docent és delicat, en tot cas és evident que ha de dominar el respecte per totes les opinions i que cal transmetre pau i racionalitat, com diu molt bé.
      Des d’aquí els encoratgem en aquesta tasca, i especialment avui, 5 d’octubre, dia mundial del docent.
      Rebi una salutació cordial.

  8. teresa ha dit:

    Companys educadors,
    A secundària són els mateixos alumnes els qui demanen parlar sobre el tema. Els preocupa i cal estar atents a les seves inquietuds. Ells són els ciutadans del demà. És per això que a la classe del dilluns vam parlar sobre què volia dir ‘democràcia’, el dimarts, ‘convivència’, el dimecres ‘respecte’ i avui dijous, sobre ‘la pau’. Demà no parlarem ni de violència ni de manipulació.
    Aprofito l’oportunitat per felicitar Text-La Galera per aquesta i altres iniciatives proposades.

  9. Núria ha dit:

    Jo tinc la intenció de parlar-ho a l’aula. Us faré un breu comentar-hi de com ha anat. Crec que parlar d’un tema amb llibertat i sense manipular és molt sa mentalment i ajuda als alumnes a poder dir les seves opinions lliurement. Els mestres estem per escoltar no per adoctrinar.
    El silenci tampoc és bo.

    Núria

  10. Oscar ha dit:

    Hola.
    Sòc mestre a Barcelona. M’adreço a vosaltres per comentar-vos que aquesta notícia em sembla un gran error per part vostra. De fet, l’hem parlat al claustre i la majoria de mestres no estem d’acord que es parli de temes polítics a l’escola. Volem tenir un alumnar de pensament lliure, sense necessitar de adoctrinar els infants.
    També estem valorant canviar aquestar editorial per Cruïlla (o Teide), on ningú no ha tingut idees com aquesta que, com ja he dit, és un gran error.
    Personalment, si segueixo la vostra línia de la notícia, també es podria parlar a l’escola sobre com hi ha un govern que desobeeix les lleis i les normes (amb quina cara diem els nostres alumnes que segueixin les normes de l’escola). Però, tranquils, això mai ho farem, com ja he dit, volem alumnat de pensament lliure.
    A la nostra escola fomenten el constructivisme, res més a dir. Gràcies.

  11. textlagalera ha dit:

    Gràcies pel vostre comentari. En aquesta secció de “La Notícia de la Setmana” mirem d’evitar, en general, els temes relacionats amb la política, però hi ha casos en què ens sembla obligat si del que es tracta és de donar un servei als docents que ens segueixen. En aquest cas (la notícia es va publicar el 2 d’octubre) ens semblava que no podíem parlar d’un altre tema per la transcendència dels fets i per l’impacte que a més van tenir en el món de l’escola.
    Dit això, el que nosaltres fem són propostes que dirigim al professorat (no a l’alumnat), i naturalment aquest és el que decideix si el fa servir a l’aula o no i de quina manera ho fa si és el cas.
    Moltes gràcies per donar-nos la seva opinió, salutacions cordials.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s