Per Sant Jordi, sorprèn els teus alumnes parlant de dragons de debò!

la-noticia-18-04-3Arriben Sant Jordi… i el drac!

Dilluns vinent celebrarem la diada de Sant Jordi, el dia del llibre i de la rosa, un dia molt esperat i molt viscut a Catalunya any rere any. A més de les roses i els llibres, per Sant Jordi hi ha un altre protagonista: el drac. La llegenda que explica que Sant Jordi va matar el drac per salvar la princesa es manté també ben viva any rere any…

filet

Si ets profe de naturals...

Et proposem una activitat per descobrir un rèptil que s’assembla molt a un drac, i una altra per entendre per què no hi pot haver grans dracs voladors.

1  Busqueu la informació sobre els dragons de Komodo (Varanus komodoensis) que necessitareu per respondre aquestes preguntes:

  • A quin gran grup de rèptils pertanyen?
  • Quina llargària poden arribar a tenir? Quines altres característiques físiques els fan diferents de la resta de dragons?
  • Tenen capacitat per volar?
  • On viuen, en llibertat?
  • Com es reprodueixen? De què s’alimenten?
  • Són verinosos?

Nota per al professor o la professora:
Els dragons de Komodo són els varànids més grans que existeixen: hi ha individus que arriben a mesurar tres metres de longitud i 70 quilograms de pes. Viuen protegits a l’illa indonèsia de Komodo i en alguns illots propers, on gaudeixen de l’estatus de superdepredador. Quan en una població hi falten mascles, les femelles poden reproduir-se partenogenèticament. La partenogènesi és la varietat de la reproducció que consisteix en el desenvolupament d’un embrió a partir d’un òvul fins a arribar a formar un individu adult, és a dir, sense que hi hagi fecundació. Sense la intervenció del gàmeta masculí. Una altra curiositat sobre els dragons de Komodo és que tenen una saliva que fins fa poc es pensava no era verinosa, però estudis molt recents han evidenciat que sí que ho és. Fins ara es pensava que la ferida d’un dragó quan mossega s’infecta de seguida pels tipus de bacteris que conté, i que la ferida infectada era el que acabava fent emmalaltir la víctima. La presa, cada dia més dèbil, acaba sent depredada pel gran rèptil, que la segueix pacientment fins que no se’n pot escapar. Enverinament o infecció, tant se val, el final és fatal per qui no s’escapa de la mossegada d’un dragó de Komodo.

Informeu-vos sobre el programa de cria en captivitat de dragons de Komodo que va tenir lloc al zoològic de Barcelona l’any 2012: 

  • En què va consistir? Quins resultats va tenir el programa?

Nota per al professor o la professora:
Un dels programes de cria en captivitat que va tenir més ressò mediàtic a Europa va ser el que va tenir lloc al zoològic de Barcelona en col·laboració amb altres parcs zoològics europeus l’any 2012. Aquest minuciós programa va acabar amb molt d’èxit amb el naixement de diverses cries d’aquest impressionant rèptil fruit de l’aparellament d’un dels mascles amb una de les femelles del zoològic.

2 Observeu aquest esquelet; imagineu que correspon a un drac volador:

dragonBusqueu per internet quin és l’animal volador més gran que existeix i contesteu:

  • Com és que no n’hi ha de més grans?
  • Si volen avions immensos, per què no ho poden fer animals gegants?

Nota per al professor o la professora:
Hi ha molts motius pels quals els animals molt grans no poden volar. El més significatiu és la relació entre la massa del seu cos i el seu volum (concepte de densitat). Si la densitat mitjana del cos de l’animal és alta és més difícil que pugui enlairar-se. Un altre motiu per no emprendre el vol està relacionat amb la morfologia de l’animal: les morfologies més aerodinàmiques seran les més adequades per enlairar-se.
Pel que fa als avions, hem de pensar que aquests es poden propulsar a grans velocitats (impossibles d’assolir per qualsevol animal) i que la rigidesa de la seva morfologia els permeten suportar pressions i forces molt grans capaces d’elevar l’aparell i mantenir-lo a l’aire.

Per acabar, busqueu informació sobre les lleis d’escala aplicades a l’àmbit de la biologia i penseu si segons aquestes lleis podria existir una aranya amb les dimensions d’un edifici. Justifiqueu la resposta.

 

Si ets profe de lengua catalana

De tots els éssers fantàstics dels quals tenim referència dels temps antics, el drac és, sens dubte, l’animal més conegut i més representat en la iconografia popular. Se’l vincula sovint a l’infern –de vegades s’identifica amb el diable mateix–, vigilant de l’inframon i de tresors ocults, vingut de terres llunyanes o portat pels invasors, derrotat per un cavaller; el drac és protagonista de moltes narracions i llegendes. La més coneguda a Catalunya té com a personatges principals una donzella i un cavaller que, després de salvar-la de les urpes de la bèstia, renunciarà a casar-s’hi: Sant Jordi.

1 Aquesta setmana us proposem una recreació literària.

Segur que des de molt menuts heu sentit explicar la llegenda de Sant Jordi. Us imagineu que el drac de la llegenda fos un dragó de Komodo? Podria haver-ho estat? Com hauria anat tot? Podeu reescriure la història incorporant aquest tret diferencial. I, encara: per què no l’escriviu des del punt de vista del drac? Què pensaria? Què diria? Com actuaria?

Perquè us sigui més fàcil de començar, podeu partir d’un text ja escrit i anar modificant el que calgui.

Feu-ho per parelles i compartiu les narracions amb la resta de la classe. I si en quedeu satisfets, la podeu presentar als Jocs Florals. Per què no?

drac 

Si ets profe de mates...

Et proposem activitats per crear una obra infinita, matemàtica i basada en els dracs.

1 Les obres de l’artista neerlandès Maurits Cornelis Escher acostumaven a ser figures impossibles, mons imaginaris o bé tessel·lats. Investigueu sobre Escher i descobriu què és un tessel·lat. Localitzeu obres d’Escher que ho siguin.

Després, dividiu-vos en grups i deduïu quins són els polígons regulars que poden tessel·lar el pla.

2 Feu un tessel·lat amb els famosos dracs d’Escher.

En aquesta pàgina de Krokotak hi trobareu plantilles de les figures d’Escher que us permetran tessel·lar el pla.

Krokotak

Podeu folrar la tapa del llibre que vulgueu regalar aquest Sant Jordi, decorar la vostra carpeta, una samarreta o fins i tot la vostra habitació!

Per acabar, busqueu com es construeix una figura irregular com les que utilitzava Elcher per tessel·lar i inventeu-vos-en una.

 

Aquesta entrada ha esta publicada en La Notícia de la Setmana. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

2 respostes a Per Sant Jordi, sorprèn els teus alumnes parlant de dragons de debò!

  1. Susanna Adell ha dit:

    Molt bona activitat interdisciplinari!
    Gràcies per la proposta.

    • textlagalera ha dit:

      Benvolguda Susanna,

      Moltes gràcies a tu pel comentari que ens envies, i a totes les persones que ens seguiu!

      Aprofitem per desitjar que passeu una molt bona diada de Sant Jordi!

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s