La notícia de la setmana a l’aula

la-noticia16-01-3

Millora l’estat de conservació del tigre

L’any 1973, la WWF (World Wildlife Fund) i el govern de l’Índia van iniciar un projecte que tenia com a objectiu principal protegir els tigres i garantir-ne la supervivència en el seu hàbitat natural. Més tard, els governs del Nepal, Indonèsia i la Xina també van decidir sumar-se al projecte i protegir els tigres dels seus territoris. Aquest projecte es va anomenar Projecte tigre i, més de quaranta anys després, encara és vigent.

filet

 Quants tigres queden en llibertat?

L’any 2010, els 13 països asiàtics on hi ha tigres es van organitzar per tirar endavant el projecte Tx2, que té com a objectiu duplicar el nombre de tigres al món. Aquestes últimes setmanes ha estat notícia que els esforços que es dediquen a la protecció dels tigres i dels seus hàbitats estan donant resultats i ara es calcula que hi ha gairebé 5.000 tigres que sobreviuen en els territoris asiàtics on l’any 2010 n’hi havia poc més de 3.000.

Si ets profe de mates,,,

Et proposem una activitat que us ajudarà a valorar si podem ser optimistes pel que fa a la recuperació del tigre.

1  Busqueu informació sobre el nombre de tigres que hi havia en llibertat l’any 2010, any que va tocar fons:

  • Busqueu informació a internet, i ajudeu-vos introduint les expressions “Projecte Tigre” i “Tx2”.
  • Intentu trobar les dades més precises possibles. Ara no es tracta d’arrodonir. Si s’estimava que hi havia 3.200 tigres, quedeu-vos amb aquesta dada i no l’arrodoniu a 3.000.

2  Busqueu informació sobre el nombre de tigres que hi ha ara.

  • Feu les cerques aprofitant els webs que us han estat útils en l’apartat anterior.
  • Procureu tenir precisió amb les dades.

3  Analitzeu l’increment de població de tigres salvatges.

  • Calculeu el percentatge que indica aquest increment.
  • Considereu que és significatiu per a permetre ser optimistes pel que fa a la recuperació de les poblacions de tigre?

I en els nostres llibres de text…
 En el llibre Matemàtiques 1 ESO, de la col·lecció Atòmium, la unitat 1 tracta les operacions combinades i la unitat 4 els percentatges i altres termes matemàtics que us ajudaran a treballar aquesta activitat.

Si ets profe de socials...

Dibuixeu les àrees de distribució del tigre en un mapamundi. En els paràgrafs introductoris de la notícia hi ha informació que us ajudarà a fer aquesta activitat.


Si ets profe de lengua castellana...La palabra “tigre” es básica en el conocido trabalenguas: “Tres tristes tigres comen trigo en un trigal…”. Te proponemos estas actividades lúdicas.

1 Practicad el trabalenguas para decirlo lo más rápido posible.

Si queréis, podéis alargarlo con esta otra versión: “Tres tristes tigres comían trigo en tres tristes platos sentados en un trigal. Sentados en un trigal, en tres tristes platos comían trigo tres tristes tigres.”

2 ¿Qué sabéis sobre una novela titulada “Tres tristes tigres”? Investigad quién la escribió, de qué trata, leed algún fragmento. ¡Os sorprenderá!

3 ¿Sabéis qué es un acróstico? Investigad en qué consiste y cread uno con la palabra TIGRE.

4 ¿Qué locuciones, frases hechas o refranes sois capaces de encontrar sobre el tigre?

5 Resolved un crucigrama con las características de este animal.


I en els nostres llibres de text…
 En el llibre Lengua castellana y literatura 3 ESO, de la col·lecció Atòmium, la unitat 5 tracta tracta de locucions, frases fetes i refranys que us ajudaran a treballar aquesta activitat.

Si ets profe de Cultura i valors ètics...Busca informació i organitza un debat sobre les diferents funcions d’un parc zoològic.

  • Creieu que el paper científic i de conservació de les espècies justifica tenir captius en un medi artificial un gran nombre d’espècies animals?
  • Creieu que la situació és la mateixa per a un gran mamífer que per a un petit peix tropical?

Si ets profe de plástica...Et proposem que representeu la imatge d’un tigre a mida real.

trigresEl tigre és el felí més gran que hi ha. Un gran mascle pot arribar a fer 300 centímetres de longitud, des dels bigotis fins a la punta de la cua: és molt gros!, recordeu que 300 centímetres són 3 metres!


Si ets profe de naturals...Et proposem que investigueu quines són les subespècies de tigre que hi ha, i on viuen.

Totes les subespècies de tigre tenen ratlles negres més o menys verticals.

El que canvia és el color de fons, que va des del rogenc fins al gairebé blanc, passant per tota la gamma de colors ataronjats, ocres i grocs. El tigre siberià és el més gran que hi ha, i viu al voltant del riu Amur, un riu que fa de frontera entre el nord-est de la Xina i Rússia. Però… quines altres subespècies hi ha?


 

Aquesta entrada ha esta publicada en TIC. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

3 respostes a La notícia de la setmana a l’aula

  1. Retroenllaç: Recull de La Notícia de la Setmana | Bloc de Text-La Galera

  2. Retroenllaç: Quina ha estat “La notícia de la setmana” més consultada? Tornem al setembre! | Bloc de Text-La Galera

  3. Retroenllaç: Quina ha estat “La notícia de la setmana” més consultada? Tornem al setembre! | Bloc de Text-La Galera

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s