La notícia de la setmana a l’aula: Arriba Sant Jordi!

la-noticia-16-04-3Arriba Sant Jordi!

Diumenge vinent celebrarem la diada de Sant Jordi, el dia del llibre i de la rosa, un dia molt esperat i molt viscut a Catalunya any rere any. Aquesta activitat la vam publicar el 2016, però és ben vàlida per recuperar-la aquest curs (2017).

filet

Quantes roses i quants llibres es venen per Sant Jordi?

Milions! El dia de Sant Jordi del 2015 es van vendre 5.000.000 de roses i 1.530.000 llibres. Va ser un bon any, afavorit per un dia preciós meteorològicament parlant i, segur que també, per la reducció de l’IVA del 21% al 10%.

Si ets profe de mates...Et proposem una activitat que us permetrà apreciar la importància que tenen les matemàtiques el dia de Sant Jordi.

1 Investigueu les dimensions del negoci de venda de roses per Sant Jordi.

  • Quin percentatge de les roses que es venen durant l’any representen els 5.000.000 d’aquestes flors que es van vendre per Sant Jordi? Us caldrà investigar primer quantes roses es venen en un any a Catalunya.
  • Esbrineu quin és l’origen d’aquestes roses. Creieu que poden venir totes dels jardins i vivers de Catalunya? D’on, si no, van obtenir-se?
  • Quins són els centres de venda al major i de distribució de flors? A quin preu sortien, a l’origen?
  • A quin preu mitjà es van vendre les roses al públic?
  • Quin volum de beneficis va representar la diferència entre el preu en origen i el preu de venda al públic?

I en els nostres llibres de text
Al llibre Matemàtiques 1 ESO, de la col·lecció Atòmium, la unitat 4 tracta dels percentatges i altres termes matemàtics que us ajudaran a fer els càlculs que es proposen.

Si ets profe de tecno o matesEt proposem que validis amb els alumnes aquesta hipòtesi: la majoria de llibres tenen una relació molt directa amb el nombre 8, i per una bona raó!

1 Comproveu que aquesta afirmació és certa

  • Mireu el nombre de pàgines d’una bona quantitat de llibres. Tingueu present de comptar també les pàgines sense numerar que hi ha al principi i al final de cada llibre.
  • Quants llibres tenen un nombre de pàgines múltiple de 8? Creieu que és certa la hipòtesi d’aquest apartat?

2 Trobeu la causa d’aquesta relació

  • Creieu que en una impremta professional s’imprimeixen els fulls de paper d’un en un? Informeu-vos sobre com es carrega el paper en una màquina d’imprimir industrial.
  • Quins són els passos que segueix el paper imprès fins que es relliga un llibre? Quines operacions es fan en cada pas?
  • Com s’arriba des d’un dels grans fulls que surten de la màquina d’imprimir a formar plecs de 8, 16, 32 planes?

3 Munteu entre tots un llibre de 128 pàgines

  • Us proporcionem els 8 plecs que han sortit d’una mateixa forma de paper. En aquest cas, plecs de 16 pàgines.

forma

  • Imprimiu els plecs a doble cara i plegueu-los seguint aquests passos. Manteniu la pàgina destacada (la primera del plec) al davant i plegueu enrere. Cada vegada que es plega un full per la meitat es multiplica per 2 el nombre de pàgines.

plegat

  • Quan tingueu els plecs muntats talleu amb unes tisores les tres bandes que no són el llom per deslliurar les planes. (Us ha passat mai que llegíeu un llibre i us heu trobat dues planes encara enganxades?)
  • Ja podeu unir tots els plecs en l’ordre adequat per a formar entre tots el vostre mini llibre. (Creieu que el maquetista munta el llibre de manera desordenada pensant com seran els plecs? Com lliura el pdf del llibre a la impremta? Sabeu què és el programa d’imposició de planes?)

NOTA PER AL PROFESSORAT:

Un plec són les pàgines d’una mateixa forma de paper que s’agrupen amb altres plecs per a enquadernar-los. Els plecs poden ser de 8 pàgines, però també de 16, 32 o fins i tot de 48. Cada plec es cus o s’encola amb d’altres grups iguals, i això fa que el nombre total de pàgines sigui múltiple de 8.

A la impremta fan servir un programa d’imposició de pàgines que desendreça les pàgines del llibre en el full d’impressió perquè una vegada plegats els fulls les pàgines quedin ben endreçades segons el tipus de plec que s’ha triat.


Si ets profe de llengua o socialsEl dia de Sant Jordi destaca sobretot pel gran volum de llibres que es venen. Et proposem que treballeu amb els diferents tipus de llibres i la sortida que tenen en aquesta jornada, a partir de les dades de l’any passat o, si ho voleu fer després, amb les d’enguany.

1 Compareu les vendes de llibres en català, en castellà i en d’altres idiomes, com l’aranès.

  • Quin és l’idioma amb més vendes en ficció i no ficció?
  • Hi ha algun llibre que hagi estat un èxit de vendes tant en català com en castellà? Quin era el seu idioma original?

2 Classifiqueu els llibres més venuts de cada gènere literari.

  • A quin gènere pertanyen les obres més venudes, en xifres absolutes?
  • Tria el teu gènere favorit (novel·la, còmic, divulgació, autors mediàtics, etc.) i esbrineu quins han estat els títols amb més impacte.
  • Heu comprat o us han regalat algun llibre? Feu la llista dels més venuts d’entre els que heu adquirit o rebut tots els nois i les noies de la classe. Feu-ne el rànquing: fotocopieu-ne les cobertes, enganxeu-les sobre cartró gruixut i feu un expositor ordenant-les segons s’hagin venut més o menys, com fan a les llibreries. Podeu afegir-hi els nombres 1, 2, 3 als tres primers.
    Podeu fer-ho també a nivell d’escola recollint les dades de cada classe.

ranking

  • Si a l’escola organitzeu uns Jocs Florals o un festival similar, us aconsellem que deixeu temps per a preparar els poemes o les proses que escriuen els alumnes i, sobretot, intenteu que no es converteixi en una obligació. Hi ha moltíssims temes que poden motivar els alumnes i moltes maneres de treballar la creació!

 I en els nostres llibres de text
Podeu consultar els tallers dels llibres de Llengua catalana i literatura i Lengua castellana y literatura de la col·lecció Atòmium. En tots hi trobareu pautes per a treballar l’expressió escrita. Us ajudaran, sobretot, els tallers d’escriptura literària més creativa.

Si ets profe de naturals...Et proposem que aprofiteu les fulles que acompanyen les roses per a observar la producció de sucres durant la fotosíntesi.

fulla

 1 Tapeu alguna de les fulles amb paper d’alumini.

  • Quin objectiu té deixar fulles sense tapar i tapar-ne unes altres?

2 Després de tres dies, escaldeu les fulles en aigua bullint durant 20 segons i, després, submergiu-les en alcohol.

  • Què els passa, a les fulles inicialment verdes?

3 Esbandiu les fulles amb aigua freda i afegiu-hi unes quantes gotes de solució de iode. Responeu:

  • S’han tenyit totes les fulles de la mateixa manera? Per què?
  • Us ajuda a trobar la resposta saber que el iode tenyeix el midó de color blau?
  • I si també us diem que el midó és un dels sucres que fabriquen les fulles durant la fotosíntesi?

 I en els nostres llibres de text…
 Al llibre Biologia i geologia 1 ESO, de la col·lecció Atòmium, el procediment de les pàgines 218 i 219 us guiarà per a realitzar aquesta activitat amb més precisió.

Si ets profe de plástica...Si encara no els has fet, pots aprofitar aquesta diada per plantejar a classe algun dels tallers que proposàvem en un post anterior.


 

Aquesta entrada ha esta publicada en TIC. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

3 respostes a La notícia de la setmana a l’aula: Arriba Sant Jordi!

  1. Retroenllaç: Recull de tots els enllaços a “La Notícia de la Setmana” | Bloc de Text-La Galera

  2. Retroenllaç: Quina ha estat “La notícia de la setmana” més consultada? Tornem al setembre! | Bloc de Text-La Galera

  3. Retroenllaç: Quina ha estat “La notícia de la setmana” més consultada? Tornem al setembre! | Bloc de Text-La Galera

Deixa un comentari