Aprendre de les dificultats

la-noticia-18-06-1

Aprendre de les dificultats

Durant aquest mes acabareu el curs escolar i tocarà saber com han anat les avaluacions de tota la feina feta. Alguns alumnes obtindreu unes qualificacions molt bones, i d’altres, no tant. Quan ens passa això últim, sobretot si els resultats no són els esperats, sovint ens desanimem més del compte perquè ens costa gestionar la sensació de frustració. Potser és que encara no ens han ensenyat que aprenem molt més dels errors que dels encerts, i de les dificultats que dels camins massa planers. Parlem-ne?

filet


Et proposem unes activitats per parlar de l’aprenentatge a partir de la bona gestió tant de les dificultats que ens trobem contínuament com de les frustracions que també ens toca viure de tant en tant:

1. Llegiu aquestes pàgines del llibre Ètica per a 4t d’ESO de Text-laGalera, i després feu i raoneu els plantejaments que us proposem:

Aprendre-de-les-dificultats

a) Busca el poema “Carpe diem” de Walt Whitman (1819-1892) a Internet i parleu sobre les sensacions que us ha generat la seva lectura. Si voleu, ajudeu-vos d’aquestes preguntes:

  • Què vol dir Carpe diem?
  • Aplicar el significat de Carpe diem vol dir viure la vida sense preocupar-se gaire per res?
  • Et sembla bé el plantejament de procurar acabar sempre el dia havent millorat en algun aspecte, “havent crescut” una mica?

b) Després de llegir les cinc maneres de no aprendre de les dificultats, n’identifiques alguna que apliques de tant en tant?

c) Després de llegir els cinc passos per treure profit de les dificultats, n’identifiques algun que segueixes de tant en tant?

2. Llegiu aquestes cinc tècniques per tolerar la frustració i trieu entre tots la que considereu més important:

  1. Donar exemple. Veure en altres persones una actitud positiva a l’hora d’afrontar les situacions adverses és el millor exemple per aprendre a solucionar els problemes.
  2. Educar en la cultura de l’esforç. És important ensenyar que és necessari esforçar-se. Així s’aprendrà que l’esforç és, en moltes ocasions, la millor via per resoldre alguns dels fracassos. Per tant, no s’ha de donar tot fet: si es posa tot fàcil i no es permet assolir els reptes per un mateix, serà difícil equivocar-se i aprendre dels errors per saber com enfrontar-se al fracàs.
  3. Marcar-se objectius. Cal ensenyar a tolerar la frustració marcant objectius realistes i raonables, però sense exigir enfrontar-se a situacions que, per la seva edat o maduresa, un no sigui capaç de superar.
  4. Convertir la frustració en aprenentatge . Les situacions problemàtiques són una excel·lent oportunitat per aprendre coses noves. D’aquesta manera, es podrà afrontar el problema quan es torni a presentar.
  5. Ensenyar a ser perseverant. La perseverança és essencial per superar situacions adverses. Si s’aprèn que amb la constància es poden solucionar molts problemes, es podrà controlar la frustració en altres ocasions.

3. Llegiu aquestes cinc estratègies per fer front als sentiments adversos que genera la frustració i practiqueu, en grups de quatre, amb la cinquena:

  1. Ensenyar tècniques de relaxació. Tots ens enfrontem a les situacions adverses d’una forma més positiva si estem relaxats. Ensenyar a augmentar la tolerància a la frustració a través de la relaxació del cos sempre ajudarà a evitar respostes irades.
  2. Ensenyar a identificar quan s’ha de demanar ajuda. Sovint costa demanar ajuda. Cal ensenyar a fer-ho si havent intentat trobar una solució a un problema, no s’aconsegueix.
  3. Reforçar les accions apropiades. És important elogiar la persona frustrada quan retardi la seva resposta habitual d’ira davant la frustració, i quan aconsegueixi aplicar una estratègia adequada.
  4. Modificar la tasca. És útil ensenyar una forma alternativa d’assolir els objectius quan no s’aconsegueixen.
  5. Representar papers. Es pot interpretar una situació frustrant. Exemple: un company ha suspès un examen. En primer lloc, interpretarà la frustració, i després adoptarà el rol oposat. Se’l pot animar perquè dialogui amb ell mateix de forma positiva i busqui una manera de resoldre el problema: “Què puc fer per evitar la frustració que em genera haver suspès un examen?” “Com puc treballar per començar a solucionar el problema?”

Aquesta entrada ha esta publicada en TIC. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari