La notícia de la setmana: Notes el canvi climàtic?

la-noticia16-11-5Notes el canvi climàtic?

El canvi climàtic és un fenomen que es nota dia a dia. La setmana passada, per exemple, vam viure unes temperatures anormalment altes: no estem acostumats a tenir temperatures de més de vint graus a moltes zones de Catalunya al final del mes de novembre. Amb aquestes temperatures, les pluges van substituir les nevades fins fa ben pocs dies, quan finalment ha començat a nevar a les muntanyes més altes.

filet

Quins altres efectes podem reconèixer en aquest procés de canvi?

La notícia d’aquesta setmana mirarà de trobar-los en la natura, la manera de vestir i el llenguatge.

Si ets profe de naturals...
Et proposem fer una activitat perquè els alumnes avaluïn diferents elements del món natural que han variat els darrers anys.

1 Penseu de quina manera està afectant el medi natural l’increment global de temperatura (una de les conseqüències del canvi climàtic). Per a això, completeu aquesta taula amb tres exemples més:

abans


Si ets profe de socials...Et proposem que facis un petit estudi amb els teus alumnes per veure com els canvis en el clima afecten una cosa tan quotidiana com la manera de vestir.

1 Prepareu una petita enquesta per relacionar la roba que esteu usant aquests dies i el clima que fa. Inventeu preguntes de l’estil d’aquestes dues:

  • Porteu la mateixa roba que dúieu a l’estiu? (No feu trampa, que encara us veiem vestits amb mànigues curtes!)
  • Esteu fent servir sovint la roba d’abric?
  • Feu el “canvi de roba” d’armari? Quan l’heu fet? I si no l’heu fet, per quin motiu?

2 Paral·lelament, investigueu el tipus de roba que hi ha a les botigues:

  • La roba que hi ha ara a les botigues es correspon al clima que fa ara mateix, o va per avançat?
  • Us resultaria fàcil trobar peces de roba adequades al temps que està fent?

 3 Completeu una taula com aquesta amb tantes peces de roba com us sigui possible:

peça de roba.jpg

NOTA PER AL PROFESSOR: Seria interessant remarcar la funcionalitat de protecció tèrmica de la roba més que la relacionada amb els aspectes de moda i estètica.
També podeu proposar si hi ha molta oferta d’escapades d’esquí el pont de desembre.

Si ets profe de llengüesEt proposem una activitat perquè els alumnes siguin conscients del canvi climàtic tot treballant els refranys:

1 Llegiu aquest refrany i responeu les preguntes:

Quan l’octubre està finit, mor la mosca i el mosquit.

  • Creieu que continua sent vigent?
  • Si us encarreguessin d’actualitzar-lo, com el reescriuríeu?

2 Busqueu altres refranys relacionats amb el temps de la tardor i mireu si necessiten una actuació com l’anterior. Per a fer aquesta activitat segur que us ajudaran els vostres familiars i amics més grans. Aquí en teniu dos exemples més:

L’octubre fred, mata el cuquet.

Per Tots Sants, capes i mocadors grans.

  • Recordeu algun octubre fred? Potser que canviem de mes, oi?
  • Vosaltres associeu la festa de la Castanyada amb un ambient fred, com fa la cultura popular?

3 Trobareu altres refranys per a treballar aquesta activitat a la xarxa.


Aquesta entrada ha esta publicada en TIC. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari