Com “sobreviure” al final de curs?

Com “sobreviure” al final de curs?

Tot i que al món estan succeint fets molt importants (els atemptats de Manchester i Kabul, la moció de censura al govern de Rajoy, les eleccions internes del PSOE, la conferència del president Puigdemont a Madrid i les reaccions posteriors, etc.), per a la comunitat educativa ara el més important és el final de curs.

filetQuines tensions comporta un final de curs?

En aquesta època de l’any coincideixen molts fets que fan difícil mantenir l’equilibri emocional que permet combatre o evitar l’estrès. Mirem si podem suavitzar aquest final de curs perquè no ens sembli una pujada de pendent massa fort o un nus massa enrevessat?

Et proposem una activitat perquè els alumnes identifiquin què és el que de debò els estressa a final de curs. També et proposem cercar estratègies per superar aquestes dificultats.

1. Llegeix aquesta llista de possibles factors d’estrès a final de curs i ordena’ls del que més t’afecta al que menys:

a. Cansament acumulat durant el curs.

b. Calor, al·lèrgies, alteracions de l’humor associades a la primavera.

c. La sensació de final d’etapa (més accentuada per als alumnes de 6è de primària i 4t d’ESO).

d. La pressió de l’avaluació final amb la possibilitat de tenir més o menys èxit.

e. El pes de les expectatives de pares i professors.

f. La distracció dels plans per a les vacances (preocupació de no tenir-ne o tenir el cap en el que faràs a l’estiu).

2. Explica com t’afecta particularment el factor d’estrès que has posat en primera opció i compareu les diferents preocupacions que teniu les companyes i els companys.

3. Agafa l’últim factor d’estrès de la teva llista i explica als altres per quin motiu et preocupa poc i aconsella, a partir de la teva experiència, què poden fer els companys que el consideren dels més angoixants per desestressar-se.

4. Relativitzeu les vostres angoixes amb un dels dos sentits: el sentit comú o el sentit de l’humor. Ser capaç de riure’s d’un mateix o del que ens preocupa ens ajuda a restar dramatisme a situacions difícils i a afrontar-les en millors condicions. Un exemple, per disminuir l’estrès que provoquen les expectatives familiars o dels professors (factor e):

Quan els pares et pressionin perquè treguis bones notes, demana’ls que t’ensenyin les seves. Si no ho fan, senyal que no eren gaire bones i llavors pots exigir més empatia o argumentar que prefereixes no superar-los per no desentonar. Si te les ensenyen hauràs de pensar alguna altra estratègia, com per exemple despistar, canviant ràpidament de tema…: “Em puc tatuar tota la cara?”

Apliqueu la mateixa estratègia per caricaturitzar els altres factors estressants.

Finalment, aquí us deixem alguns consells que podeu donar als alumnes de cara al final de curs:

  • Organitzeu-vos l’esprint de feina final: feu llistes o horaris per anar ratllant tot el que aneu fent. Que la llista es redueixi és una sensació que alleugereix! Feu servir recursos diferents per indicar les feines; per exemple, useu els colors per distingir matèries, horaris, feines pendents…
  • Atureu-vos de tant en tant. No feu maratons. Camineu, beveu aigua o mengeu una mica, sortiu una estona del lloc d’estudi, estireu els braços com quan us desperteu, badalleu i respireu profundament. Fregueu-vos els ulls suaument, com fent un massatge ocular, i torneu a concentrar-vos.
  • Proveu altres maneres i llocs diferents on estudiar: a la biblioteca, en un bar dels que tenen taules grans i ambient tranquil, amb un company o companya, fent jocs de preguntes i respostes, simulant que es fa una conferència davant el mirall… (enregistreu-vos amb vídeo!), virtualment amb un company…

Feu servir algunes tècniques de síntesi:

L’esquema

El resum

La fitxa de síntesi

El quadre sinòptic

El mapa conceptual

  • Doneu-vos algun petit premi quan aneu complint tasques de la llista/horari: un bon berenar, comprar-se alguna cosa que es desitja, sortir de festa, jugar a un vídeojoc… Reconforta!
  •  Intenteu tenir una actitud positiva: queixar-se constantment fa que no s’avanci, fa més difícil concentrar-se i aconseguir el que un vol, i a més desmotiva moltíssim…
  • I, sobretot, mireu de dormir un nombre d’hores que us permeti estar descansats l’endemà (es recomana que dormiu un mínim de set hores seguides). Costa rendir si s’està molt cansat.

O sigui que: a encarar la recta final, a estudiar i ànim! 😉

Save

Save

Aquesta entrada ha esta publicada en La Notícia de la Setmana. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una resposta a Com “sobreviure” al final de curs?

  1. Retroenllaç: COM “SOBREVIURE” AL FINAL DE CURS? | ESO 2

Deixa un comentari