Tres notícies de l’estiu per parlar a l’aula

la-noticia-17-09-1Un estiu diferent

Les vacances d’estiu són llargues, duren moltes setmanes durant les quals vivim experiències de tot tipus. I també aprenem i descobrim moltes coses.

Us proposem parlar a l’aula sobre tot allò que els alumnes han descobert aquest estiu: què és el que els ha agradat més? Quina de les experiències que han viscut recorden especialment? Als campaments, amb els pares, amb els cosins, amb els amics…

Per la nostra banda, hem seleccionat tres notícies importants d’aquest estiu per donar peu a la conversa que proposem.

filet

Et proposem que treballeu les notícies que volem explicar-vos nosaltres:

Hem de tenir por?

Malauradament, la principal notícia de l’estiu per a tots nosaltres han estat els atemptats a Catalunya. Segur que n’heu parlat, i molt, amb amics, familiars, coneguts… Si encara en voleu parlar una mica més, aquí teniu unes propostes que us poden ajudar en les vostres reflexions.

El nombre de morts causats pels atemptats a Barcelona i Cambrils el dia 17 d’agost passat és molt semblant al nombre de morts causats per la caiguda d’un gran arbre a l’illa de Madeira o per l’esllavissada que va tenir lloc en un racó de Suïssa.

I és un nombre inferior al de les persones que s’han ofegat a les platges catalanes o que han mort per accident de trànsit a Catalunya aquest estiu, pels efectes de l’huracà Irma a les Antilles o el terratrèmol a Mèxic i molt inferior als que es comptabilitzen a Síria i Irak (que són desenes de milers) a causa de la guerra contra els yihadistes durant aquest mateix període de temps.

  • Si queda clar que no és el nombre de víctimes el que ens commou, per què ens ha impressionat molt més un tipus de tragèdia que les altres?

Hem llegit a tots els mitjans de comunicació notícies que ens expliquen els fets: com es van produir els atacs, quantes víctimes hi va haver i quants terroristes van morir també, les reaccions que hi va haver a Catalunya i a tot el món, etc. Altres informacions van aprofundir en un aspecte molt rellevant que ens ha de preocupar com a societat: quines són les causes que fan possible que persones tan joves cometin actes tan terribles?

Aquestes dues cartes mostren l’altra cara de la moneda i, en tot cas, ens ajuden a reflexionar amb més criteri:

Carta d’una educadora social de Ripoll

Carta a una jove musulmana

  • Què en penseu, d’aquestes cartes?
  • Quin missatge vol compartir la primera carta?
  • I la segona?

L’objectiu del terrorisme és crear un clima de por i desconfiança que perjudiqui la convivència normal en la nostra societat. Sobre aquest tema podeu veure i comentar a classe el programa de l’InfoK Especial “Junts contra la por”. Està pensat per a nens i nenes de primària però és interessant per a tothom.

La gestió de les emocions que desperten en els joves aquesta mena d’atemptats és l’objectiu del projecte “Del bressol al cor. 17 × capgirar el 17”.

La por és una reacció emocional que ens posa en un estat d’alerta excepcional quan detectem un perill, amb l’objectiu final de poder reaccionar fent servir al màxim les nostres capacitats d’acció per a superar o evitar el risc que ha desencadenat aquesta resposta. Tots tenim pors, és un sentiment natural i necessari.

Després del que ha passat aquest estiu, en què tothom ha quedat d’una manera o altra colpit per aquests tristos esdeveniments, donem-nos força i ànims per treballar amb fermesa per la pau!



Votarem l’1-O?

Votem-

En l’àmbit polític i social, a Catalunya estan passant fets importants que sens dubte ens permetran també aprendre moltes coses:

  • El Govern de la Generalitat ha convocat tots els ciutadans majors d’edat a participar en un referèndum sobre l’autodeterminació de Catalunya el dia 1 d’octubre. És la primera vegada en la història que passa un fet així.
  • El Govern de l’Estat espanyol ha prohibit la realització d’aquest referèndum perquè el considera inconstitucional i pren mesures per impedir que es pugui organitzar.
  • Una majoria dels ciutadans creuen que Catalunya té dret a decidir el seu futur i per tant volen votar (i els partidaris del Sí van fer una nova demostració de força en la immensa manifestació de la Diada). Hi ha altres ciutadans que estarien d’acord a votar però en un referèndum pactat amb l’Estat. D’altres consideren que els catalans no tenim dret a decidir si volem seguir formant part de l’Estat espanyol o si preferim tenir un estat propi perquè la Constitució no ho contempla.

Es produeix doncs una situació complicada (alguns analistes parlen d’un xoc de legitimitats, perquè cada part té raons que basen en les diverses lleis de cada àmbit) que fa que el futur sigui incert. Cal que treballem tots plegats perquè es pugui arribar a una solució civilitzada que deixi satisfets a la gran majoria.



Els efectes de l’huracà Irma!

L’huracà Irma, de categoria 5, la màxima categoria que pot assolir un huracà, un dels més potents mai enregistrats fins ara (alguns experts asseguren que s’ha de considerar el més potent), es va desplaçar des de les costes orientals de les Antilles fins a la península de Florida, als Estats Units d’Amèrica, després de fregar les costes nord de Puerto Rico, la República Dominicana, Haití i Cuba. Va fer tot aquest recorregut del 3 al 12 de setembre.

Els efectes de l’huracà han estat terribles i han afectat milions de persones, que han hagut d’abandonar les seves cases durant dies. La primera víctima va ser el conegut surfista Zander Venezia, de 16 anys, que, buscant l’onada de la seva vida, va morir a causa de la violència del mar generada pels forts vents de l’huracà. Vents que en alguns indrets han estat de 300 km/h de manera sostinguda. Fixeu-vos en la dificultat que té aquest periodista per mantenir-se quiet i dret entre aquests vents!


 

Save

Save

Save

Save

Aquesta entrada ha esta publicada en TIC. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

3 respostes a Tres notícies de l’estiu per parlar a l’aula

  1. Retroenllaç: Un estiu diferent. | MJRUIZ

  2. Conxita ha dit:

    Quina tria tant bona, gràcies!!

Deixa un comentari