La notícia de la setmana a l’aula: Compte amb les allaus!

la-noticia-16-04-2

Compte amb les allaus!

Aquesta setmana us oferim un paquet d’activitats per a treballar d’una manera “preventiva” l’espectacular fenomen de les allaus. Cada primavera ens arriba alguna notícia tràgica relacionada amb alpinistes i esquiadors que tenen accidents, i fins i tot moren, com a conseqüència de les allaus. Volem aportar el nostre granet de sorra perquè les allaus no tornin a ser notícia!

Les nevades d’aquest cap de setmana passat, sobretot de divendres, i el contrast amb la calor que ja torna a fer, després d’un hivern amb temperatures mitjanes força altes, fan que el risc d’allaus sigui considerable: ja hi ha un perill de grau 3 sobre un màxim de 5 al Pirineu Occidental. Per tant, aneu amb molt de compte allà on hi hagi neu. Compte amb les allaus!

filet

Per què és tan perillosa, una allau?

Podem cometre l’error de pensar que la neu, com que és poc densa quan s’agafa en petites quantitats (cosa que ens permet tirar-nos-en boles sense fer-nos mal), no ens ha de fer cap mena de por. Fins i tot quan es parla de les allaus, aquests grans despreniments de plaques de neu muntanya avall, costa d’entendre que puguin causar la mort d’algú. Però no hem d’oblidar que la neu és aigua sòlida…

Si ets profe de mates,,,

Et proposem una activitat que us permetrà entendre per què les grans masses de neu poden comportar un gran perill.

1 Representeu gràficament d’una manera simple el cim d’una muntanya nevada.

  • Quin cos de revolució triaríeu per a representar el cim punxegut d’una muntanya?
  • Dibuixeu aquesta figura i combineu-la amb una altra del mateix tipus amb un radi un metre més gran i una generatriu paral·lela.

2  Calculeu el volum de neu que té el cim d’aquesta muntanya.

  • Us proposem que l’alçada de la primera figura tingui 100 m i el seu radi sigui el 50% d’aquesta alçada. Calculeu amb aquestes dades el volum del cim pelat i del cim nevat. Com podem saber quin és el volum de neu que cobreix la muntanya?
  • Si la densitat de la neu en aquest cim és de 100 kg/m3, calculeu la massa de neu que hi ha sobre el cim.

3  Simuleu una allau:

  • Imagineu que hi ha un despreniment de tota la neu de la part de solella del cim de la muntanya que heu representat. Quina massa de neu lliscarà muntanya avall?
  • Creieu que és una massa suficient com per arrencar arbres, cases i tot el que es trobi al seu pas?

NOTA PER AL PROFESSORAT
Els vostres alumnes haurien de poder representar esquemàticament les figures següents:

neu


I en els nostres llibres de text…
 Al llibre Matemàtiques 3 ESO, de la col·lecció Atòmium, en la unitat 8 hi ha les fórmules per al càlcul de volum dels cossos de revolució i altres termes matemàtics que us ajudaran a resoldre aquesta activitat.

Si ets profe de llengüesEt proposem que parleu de la terminologia i la fraseologia relacionades amb el clima i la meteorologia. Per exemple, podeu treballar alguna dita popular per a cada mes de l’any, com aquestes:

GENER
La pluja de gener omple la bóta i el graner.

FEBRER
Quan trona pel febrer, tremola el vinyater.

MARÇ
Març marçot, mata la vella a la vora del foc… i la jove si pot!

ABRIL
Abril i maig compassats, componen tots els sembrats.

MAIG
Al maig, cada dia un raig.

JUNY
Si plou el primer de juny, el mal temps és lluny.

JULIOL I AGOST
Pel juliol els temporals a la posta del sol, i per l’agost, a l’entrada de fosc.

SETEMBRE
Al setembre, qui tinga blat, que sembre.

OCTUBRE
Quan s’octubre està finit, mor sa mosca i es mosquit.

NOVEMBRE
Si pel novembre trona, la collita serà bona.

DESEMBRE
Pel desembre, tremola el vent i l’home més valent.

1 Escriviu cada frase feta o refrany en un full. Expliqueu-ne el significat i busqueu imatges que la il·lustrin. Podeu exposar-les al suro de la classe. Ho podeu fer també en castellà.

2 També pot ser interessant esbrinar quines d’aquestes expressions són més usuals, a quines comarques se’n fan servir més unes i en quines unes altres.

3 Fixeu-vos que la paraula “allau” en català és femenina i en castellà és masculina. Us proposem que esbrineu si això passa amb altres paraules. Aquí van algunes parelles…

una allau – un alud
la pols – el polvo
una anàlisi – un análisis
el vessant – la vertiente…

A veure si sou capaços de trobar-ne més!


I en els nostres llibres de text…
En el llibre Llengua catalana 1 ESO, en la unitat 7 i Lengua castellana 1 ESO, de la col·lecció Atòmium, en la unitat 8 hi trobareu informació sobre els substantius (classificació, característiques…) i en les unitats 11 i 12 de Llengua catalana 1 ESO es treballa el text retòric.

Si ets profe de socials...Et proposem que amb els alumnes investigueu quin és l’impacte econòmic del turisme de neu, especialment a les comarques on hi ha estacions d’esquí.

  • A quin sector econòmic pertany el turisme de neu?
  • Quina quantitat de persones troben feina durant la temporada d’esquí?
  • En quines comarques catalanes hi ha aquest tipus de turisme? Quins ingressos representen aquestes activitats a cada comarca?

En el llibre Socials 1 ESO, de la col·lecció Atòmium, la unitat 5 està dedicada als serveis.

Si ets profe de naturals...Et proposem que us pregunteu si és veritat que “aquest any no hem tingut hivern”, com sovint se sent a dir. Compareu dades del clima (temperatures, pluviositat, humitat, etc.) dels últims anys i extraieu-ne una conclusió.

  •  A més, investigueu quines poden haver estat les causes d’aquest hivern tan atípic: l’efecte hivernacle?, les emissions tèrmiques i de gasos?, la desforestació?
  • Poseu-ho en relació amb el canvi climàtic i el seu símptoma més destacat: l’increment de la temperatura global de la Terra.
  • En acabat, responeu: creieu que és exagerat afirmar que el nostre planeta té febre?

 En el llibre Biologia i geologia 1 ESO, de la col·lecció Atòmium, la unitat 12 està dedicada a les persones i el medi ambient. Hi trobareu punts de reflexió i dades sobre la influència que tenen els humans en l’entorn.

 Si ets profe de Cultura i valors ètics...

Contesteu aquesta pregunta tot intentant generar un bon debat:

  •  Què fem o consumim en la nostra vida quotidiana que “provoca” escalfament? Dit d’una altra manera: quins hàbits podem canviar per a disminuir la nostra participació en aquest fenomen?

 

Aquesta entrada ha esta publicada en TIC. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

6 respostes a La notícia de la setmana a l’aula: Compte amb les allaus!

  1. Retroenllaç: Recull de tots els enllaços a “La Notícia de la Setmana” | Bloc de Text-La Galera

  2. egoprepi ha dit:

    Reblogged this on SAGE ENTERTAINMENTS and commented:
    Una pinzellada de treball transversal amb les allaus, oferida pel Blog de Text-La Galera

  3. Retroenllaç: Quina ha estat “La notícia de la setmana” més consultada? Tornem al setembre! | Bloc de Text-La Galera

  4. Retroenllaç: Quina ha estat “La notícia de la setmana” més consultada? Tornem al setembre! | Bloc de Text-La Galera

  5. egoprepi ha dit:

    Ha aparegut un joc de sensibilització davant dels perills de les allaus, una eina lúdica i educativa per treballar transversalment la prevencio i conscienciació dels perills de les allaus al mateix temps que s’incentiven les pràctiques a la muntanya.
    Proveu de fer un cop d’ull al joc, ja disponible en algunes botigues, de moment, sobretot a Andorra.

Deixa un comentari