La notícia de la setmana: Va de premis!

la-noticia-16-10-4.jpg

Va de premis!

Ens acostem a final d’any, moment en què tradicionalment es premia l’excel·lència en diferents activitats.

 Ja s’han donat tots els Premis Nobel de l’any 2016: el de literatura, al músic Bob Dylan (per l’expressió poètica dels seus temes), el de medicina, al biòleg Yoshinori Ohsumi (pels seus estudis sobre el reciclatge de les cèl·lules), el de química, a Jean-Pierre Sauvage, J. Fraser Stoddart y Bernard L. Feringa (els creadors de màquines moleculars microscòpiques), el de física, a David Thouless, Duncan Haldane y Michael Kosterlitz (per l’estudi dels estats exòtics de la matèria en condicions quàntiques), el de la pau, al president de Colòmbia, Juan Manuel Santos (per la lluita per aconseguir l’acord de pau al seu país), i el d’economia, a Bengt Holmström y Oliver Hart (per la teoria del contracte).

Per una altra banda, el diumenge dia 16 va ser notícia, al Gran Premi de Motociclisme del Japó (al circuit de Motegi), que el pilot de Cervera Marc Màrquez es va proclamar campió del món de MotoGP. Quan encara faltaven tres curses per acabar el campionat, els punts d’avantatge sobre Valentino Rossi, segon classificat, ja eren suficients perquè matemàticament tingués el títol assegurat.

filet

A més d’aquests premis, en coneixeu d’altres?

Des de Text-La Galera us proposem diverses activitats al voltant del gran premi de moto GP i dels Premis Nobel.

si-ets-profe-de-mates-o-fisicaEt proposem una activitat que ens permetrà entendre per què, tot i els angles de plegada molt grans, les motos no cauen.

Les motos que piloten aquests esportistes són rapidíssimes (poden superar fàcilment els 350 km/h al final de les rectes més llargues dels circuits) i estan dissenyades per a poder inclinar-se molts graus en els revolts amb l’ajuda d’uns molt bons pneumàtics. L’angle de plegada de les motos de competició de Moto GP és de fins a 64 graus respecte la perpendicular al sòl. Això és moltíssim. Com a comparació, penseu que amb una moto de carretera, i sempre amb bons pneumàtics, aquest angle és de 45 graus com a màxim. Marc Màrquez va arribar a fer un revolt amb un angle de 68 graus!

1 Observa aquestes fotografies d’una plegada mítica de Marc Màrquez, en què va estar a punt de caure:

Marquez.jpg

2  Esbrina quines són les forces que intervenen sobre el sistema moto-pilot en moviment.

  • Imagina que vas en cotxe i el conductor gira per agafar un revolt a la dreta. Notes alguna cosa? Cap a on et bellugues, cap a la dreta o cap a l’esquerra? Si el revolt fos cap a l’esquerra, et bellugaries igual?
  • Cap a on hauries de fer força per no moure’t quan el cotxe fa el revolt? Relaciona aquesta força amb el moviment que han de fer els pilots de motociclisme quan agafen revolts. Què passaria si no fessin aquests moviments?
  • Caldria adoptar aquesta mateixa posició si la moto anés a poca velocitat? I si anés a molta velocitat però hagués de prendre un revolt molt obert?

NOTA PER AL PROFESSORAT:
L’alumnat hauria d’arribar a la conclusió que el moviment seria sempre oposat a la direcció del revolt. És feina del professor argumentar que la tendència del passatger és a mantenir una trajectòria rectilínia.


3  Descriu un revolt a partir de la posició que pren el pilot:

curva

  • Aquest pilot està circulant per un revolt o per un tram de circuit recte?
  • Podries dir alguna cosa de la velocitat del pilot? En cas que circulés per un revolt, podries dir de quina mena de revolt es tracta?

Si ets profe de llengua...Et proposem que promoguis un debat sobre el fet que s’hagi atorgat el Premi Nobel de Literatura a Bob Dylan.

Bob.jpg

  • Tenen raó els que critiquen que s’hagi donat el guardó a un compositor, a un músic?
  • Tenen raó els defensors de la decisió, que el consideren un autèntic poeta?
  • Si considerem que les lletres de les cançons són poemes i per tant són literatura, quin o quins músics o grups creus que mereixerien també una distinció com el Premi Nobel?

Si ets profe d'anglès...

 Et proposem que escolteu, entengueu i després traduïu aquestes dues cançons de Bob Dylan:

Blowing in the Wind

How many roads must a man walk down
Before you call him a man?
How many seas must a white dove sail
Before she sleeps in the sand?
Yes, and how many times must the cannon balls fly
Before they’re forever banned?
The answer, my friend, is blowin’ in the wind
The answer is blowin’ in the wind

Yes, and how many years can a mountain exist
Before it’s washed to the sea?
Yes, and how many years can some people exist
Before they’re allowed to be free?
Yes, and how many times can a man turn his head
And pretend that he just doesn’t see?
The answer, my friend, is blowin’ in the wind
The answer is blowin’ in the wind

Yes, and how many times must a man look up
Before he can see the sky?
Yes, and how many ears must one man have
Before he can hear people cry?
Yes, and how many deaths will it take ’till he knows
That too many people have died?
The answer, my friend, is blowin’ in the wind
The answer is blowin’ in the wind

Knocking on heaven’s door

Mama, take this badge of me
I can’t use it anymore
It’s gettin’ dark, too dark to see
I feel like I’m knockin’ on heaven’s door

Knock, knock, knockin’ on heaven’s door
Knock, knock, knockin’ on heaven’s door
Knock, knock, knockin’ on heaven’s door
Knock, knock, knockin’ on heaven’s door

Mama, put my guns in the ground
I can’t shoot them anymore
That long black cloud is comin’ down
I feel like I’m knockin’ on heaven’s door

Knock, knock, knockin’ on heaven’s door
Knock, knock, knockin’ on heaven’s door
Knock, knock, knockin’ on heaven’s door
Knock, knock, knockin’ on heaven’s door

1 Busqueu la lletra de l’adaptació al català de Blowing in the Wind que es va titular Escolta-ho en el vent. Compara l’adaptació amb la traducció que has fet.

  • Són exactament iguals? Per què passa això?

Si ets profe de musica.jpg

Et proposem que repteu els vostres alumnes a trobar el màxim de versions possibles de les dues cançons anteriors o d’algun altre tema que també us agradi, com podria ser Like a Rolling Stone.

Knocking on heaven’s door

Blowing in the wind

  • Analitzeu els diferents tractaments musicals de cada versió.

Si ets profe de naturals...

Et proposem parlar del Premi Nobel de medicina.

1 Llegiu aquest paràgraf:

El biòleg japonès Yoshinori Ohsumi va rebre aquest premi per haver descobert amb detall els mecanismes que permeten a les cèl·lules tenir la capacitat d’eliminar les deixalles orgàniques a l’interior de la cèl·lula mateixa. Aquest fenomen passa constantment, quan els components no desitjats s’encapsulen en unes vesícules que anomenem autofagosomes i que, com si fossin bosses d’escombraries, són transportades als lisosomes, uns orgànuls cel·lulars que actuen com a autèntiques plantes de reciclatge on moltes substàncies de rebuig orgàniques de les cèl·lules es degraden i reciclen.

2 Atreviu-vos a relacionar l’autofàgia amb una fase tan característica de la metamorfosi de les granotes i els gripaus com és la reabsorció de la cua dels capgrossos.


  Si ets profe de Cultura i valors ètics...Et proposem que treballeu un aspecte relacionat amb els Premis Nobel:

1 Fixeu-vos que, enguany, entre els onze guardonats amb el Premi Nobel no hi ha cap dona.

  • Ho considereu casual?
  • Reviseu l’historial de guanyadors del Premi Nobel en totes les categories. Quina és la proporció entre homes i dones?

2 Investigueu la història de la científica Rosalind Franklin i el Premi Nobel de Medicina i Fisiologia de l’any 1962.

  • Què en penseu, d’aquesta història?

Aquesta entrada ha esta publicada en TIC. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari