Preguntes i models per a preparar activitats competencials

competencies-basiques-parlemne

En els dos primers articles d’aquesta sèrie ha estat inevitable fer algunes reflexions genèriques teòriques sobre les competències bàsiques. Avui, però, intentarem ser més pràctics: ens aturarem a veure com podem passar de la programació per competències (teoria) al treball d’aula amb enfocament competencial (pràctica).

Recordem que la revolució de les competències bàsiques és bàsicament un canvi en la manera de treballar a l’aula i de preparar el que fem amb els nens i les nenes a classe.

A Text-La Galera pensem que la clau de tot consisteix a veure si sabem aplicar el que aprenem en contextos significatius. Els continguts curriculars per si mateixos no constitueixen la finalitat de l’acció educativa, sinó que són el mitjà per anar assolint els objectius i possibilitar que els nens i les nenes siguin competents per fer servir les seves capacitats en situacions i contextos reals.

Per això, posem molta cura i dediquem molt de temps a pensar bé com podem plantejar les activitats de manera que l’acció sigui competent i tingui sentit en una seqüència didàctica.

Nosaltres, ens fem sempre algunes PREGUNTES.

Les volem compartir amb vosaltres:

1. L’activitat parteix d’una situació que té sentit per al nen o la nena? En la seva vida diària, podria trobar-se en una situació semblant? És una situació pràctica?

2. L’activitat li genera interès? Li proposa un problema que pot resoldre?

3. L’alumne té una pauta o model d’aplicació dels coneixements per resoldre l’activitat?

4. L’activitat proposa nivells graduals d’exercitació i aplicació del que sap l’alumne? (per exemple situacions en contextos diferents, cada vegada més complexos).

5. És una activitat que ha de fer cooperativament amb els seus companys? O és una activitat que l’ajuda a resoldre el problema de manera autònoma?

No sempre és fàcil d’inventar activitats i recursos que tinguin en compte tots aquests elements i, a més, que afavoreixin que l’alumne reflexioni sobre la pràctica i sobre el propi procés d’aprenentatge. 

Des de Text-La Galera, us n’oferim alguns models en els nostres últims projectes, en els tallers, en les seccions “M’ajudes?”, en les guies didàctiques interactives…

Aquí en teniu una mostra!

Guia didàctica - llengua

Guia didàctica - Medi

Guia didàctica - Matemàtiques

Aquesta entrada s'ha publicat en Competències bàsiques, Recursos educatius i etiquetada amb . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s